Sjuk, såklart!

Detta blev dagens frukost, för som vanligt är jag sjuk.
Blir så trött på detta, speciellt när man har ett skönt flow i träningen och precis fått ett nytt jobb och får jobba mer än beräknat.

Mamma tjatar om att jag alltid är sjuk för att jag tränar för hårt och att de som tränar mycket ofta har dåligt immunförsvar. Men vafan, man blir ju pigg, frisk och stark av att träna. Men ändå valde jag att fråga Dr.Google och det visade sig att mamma hade rätt.

Vid tung fysisk träning, det finns inga studier som säger vad som är "tungt" eftersom alla har olika förutsättningar, men när man har tränat mer än en och en halv timme eller när man verkligen känner att man har kört slut på sig själv.. ja då har man tränat hårt.. tydligen. ;P Då blir kroppen så matt att den inte orkar hålla uppe immunförsvaret och det är därför man inom en halvtimme efter man har tränat ska ta en återställare, som gainomax eller äta ordentligt med kolhydrater och protein, det är vid det här tillfället som immunförsvaret är som sämst. Och jag, som de flesta andra, öppnar och slår ihop min gamla vattenflaska direkt efter jag tagit i svettiga hantlar och maskiner. Och sedan suger på den där när immunförsvaret är som sämst, det är inte så konstigt att man blir sjuk jämt.

Så några tips till er som också blir sjuka jämt och tränar mycket, prova äta kolhydrater innan träningen, dom hjälper kroppen att hålla immunförsvaret uppe när du tränar, använd handsprit efter gymmet, öppna flaskan med munnen och diska den så ofta som möjligt, drick en gainomax eller ännu bättre; actimel som hjälper kroppens immunförsvar direkt efter träning, och satsa på att få minst 8 timmars sömn varje natt.


Kommentarer
Postat av: MAMMA

:0)

2011-05-11 @ 10:09:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0