Stresspanna?

Eftersom jag lidit av jävligt orolig sömn, irritationer och otålighet ett bra tag nu så vände jag mig till Dr.Google i vanlig ordning. Han trodde med största sannorlikhet att jag helt enkelt är en bitch! ..nej då, att jag stressar för mycket. Och det kan ju stämma, för det var vad en riktig doktor sa till mig för något år sen när jag ville ha hjälp med min stackars mage. Det var inget fel på den, var inte allergisk mot något eller hade några andra fel, det var bara stress. Så jag gjorde ett test på sjukvårdsrådgivningen och fick det här resultatet:

Jag fattar egentligen ingenting, är det stressigt att ha höga krav eller dålig kontroll? Är det de dom menar? Trodde jag skulle få ett enkelt Ja / Nej - svar. Haha! Det här är ju sånna svar som alla skulle få om dom gjorde testet.
Prova själva: http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Stress/


Kommentarer
Postat av: nina

Får se om jag kan reda ut det lite åt dig! Läser psykologi och har precis skrivit cuppsats om stress bla. Du har fattat helt rätt egentligen:



För höga krav = stress

För lite kontroll = stress



...men detta är mycket personligt och allt beror på hur du Uppfattar situationen.. Alltså där du har höga krav men tycker om det och ser det som en utmaning så kommer du känna att du har kontroll över situationen = känsla av en utmaning + högre kontroll = mindre stress.



Om du istället uppfattar situationen som kravfylld och att du Inte har kompetensen/tiden/stödet att kunna utföra uppgifterna, ja då blir det stress!



Kanske bara rörde till det med för dig, men hoppas du känner dig bättre snart i alla fall!



Det viktigaste är inte hur mycket du har att göra egentligen, utan hur effektiv du är på att varva ner emellan alla saker.



Sköt om dig!

2011-03-24 @ 14:52:47
URL: http://psyknina.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0